HOGYAN LEHETSZ PILÓTA?
Lépésről lépésre megmutatjuk neked, milyen intézkedések és képzések szükségesek ahhoz, hogy pilóta válhasson belőled
1. lépés: PPL képzés
A legelső lépcsőfok utadon a PPL (Private Pilot License), azaz a magán pilóta szakszolgálati engedély megszerzése lesz. Ez az engedély az önálló tapasztalatszerzés és az összes további képzésed alapköve. Megszerzéséhez el kell végezned egy körülbelül fél éves elméleti tanfolyamot és egy 45 órás gyakorlati képzést. Miután az elméleti ismereteidből hatósági vizsgát tettél, számot kell adnod a gyakorlati tudásodról is egy másfél órás vizsgarepülés keretein belül. Most már elkezdhetsz önállóan repülni. Elviheted barátaid, vagy a családodat séta repülni, vagy akár felfedezheted magadnak az országot. Esetleg ellátogathatsz külföldi repülőterekre.2. lépés: Tapasztalatszerzés
Most hogy megvan a PPL-ed elkezdhetsz tapasztalatot, vagyis repült időt gyűjteni. Bizonyos képzéseknek a magán pilóta engedélyen túl repült időbeli feltételei is vannak. Az engedélyed lehetővé teszi, hogy kibéreld flottánk valamennyi egymotoros dugattyús repülőgépét. Természetesen, ha egy a számodra új, ismeretlen típuson szeretnél repülni, részt kell venned egy úgynevezett osztályon belül átképzésen, mely során el kell sajátítanod az adott típus üzemeltetéséhez szükséges tudást és készségeket.3. lépés: Éjszakai képzés
Ha már a nap nyugovóra tért, teljesen megváltozik a terep látképe. Hogy megszokd az új környezetet éjszakai képzésen kell részt venned. Ez nem egy nagy ördöngősség. Mindössze egy néhány órás földi ismertetőből és hat óra gyakorlati repülésoktatásból áll, mely tartalmaz egy ellenőrző repülést is.4. lépés: ATPL elméleti tanfolyam
Ezen a ponton érdemes elkezdened az ATPL elméleti tanfolyamot. Az ATPL (Airline Transport Pilot License), más néven légitársasági pilóta szakszolgálati engedély, ahhoz szükséges, hogy kapitány lehess utas, vagy teherszállító repülőgépen. Ettől nyilván még messze állsz, de a legtöbb légitársaság elvárja, hogy az elméleti részét teljesítsd ennek a képzésnek, mielőtt felvételiznél. Az előnye az, hogy bizonyos képzéseidnek kiváltja az elméleti tanfolyamát. Vagyis, ha levizsgáztál ATPL elméletből, akkor már többnyire csak a gyakorlati képzések vannak hátra.5. lépés: Műszeres képzés
Most már repülhetsz akár nappal, akár éjszaka, de csak látva repülési szabályok szerint. Nem repülhetsz például ködben, vagy felhőben. Ez egy utasszállítógép esetében elég nagy akadály volna, ezért részt kell venned egy műszerrepülő képzésen, mely során 50 repült óra alkalmával tanítunk meg arra, miként repülj kizárólag műszerekre támaszkodva, bármilyen külső referencia nélkül.6. lépés: Több hajtóműves képzés
Legyen egy repülőgép egy, kettő, vagy akár több hajtóműves, mindegyik az orra irányába repül (jobb esetben). De mégis van különbség. A több hajtóműves repülőgépek építését a biztonság inspirálta. Ha megáll egy hajtómű, ott van egy másik. De a több hajtómű több figyelmet igényel, ezért a több hajtóműves gépek repülése tanfolyamhoz van kötve. A tanfolyam egy néhány órás tantermi felkészítésből, valamint hat óra gyakorlati repülésoktatásból áll, melynek végén hatósági vizsgát kell tenni a szerzett tudásból, illetve készségekből.7. lépés: Műszerrepülő jogosítás kiterjesztése több hajtóműves osztályra
A nálunk szerzett műszerrepülő jogosítás eredetileg csak egy hajtóműves repülőgépekre érvényes. Hogy több hajtóműves típusokon is repülhess csak műszerekre hagyatkozva, egy öt órás gyakorlati repülésoktatás szükséges, mely során műszeres feladatokat kell végrehajtanod egy többmotoros repülőgépen.8. lépés: CPL, kereskedelmi pilóta képzés
Elérkeztél a kisgépes képzéseid végére. A kereskedelmi pilóta szakszolgálati engedély megszerzése után már akár hivatásos pilótaként is teljesíthetsz szolgálatot. A képzés 15 óra gyakorlati repülésoktatásból áll. Eredetileg 25 óra volna a képzés, de mivel már megszerezted a műszerrepülő jogosítást, 10 óra beszámítható. Mire befejezed a képzést, össze kell gyűjtened 200 óra repülési időt, melyből legalább 100 órát egyedül kell teljesítened, valamint sikeres vizsgát kell tenned az összes ATPL elméleti tantárgyból. Ez a képzés szintén hatóság vizsgaköteles, melynek sikeres teljesítése után pár héttel szinte az összes nagygéphez szükséges engedély és jogosítás boldog tulajdonosa lehetsz.9. lépés: További képzések
Már nem sok van hátra. A légitársaságoknál azonban elengedhetetlen az úgynevezett MCC (Multi Crew Cooperation), vagyis több pilótás együttműködési képzés. Mivel egy légitársasági repülőgépet kivétel nélkül mindig egynél több pilóta vezet, ezért meg kell tanulni a feladatok megosztását és az egymás közti gyors kommunikáció fortélyait. Ezen felül egyes légitársaságoknál elvárás a JOT (Jet Orientation Training), mely a sugárhajtóművek kezelését hivatott ismertetni.10. lépés: Típusképzés
A legtöbb légitársaság elvárja, hogy jogosult legyél az általuk használt típuson repülni. A kisrepülőgépeknél egyszerű a helyzet, bármilyen kisrepülőgéppel repülhetsz. A komplexebb gépeknél minden típushoz külön képzés, és hatósági vizsga szükséges. Vagyis, ha valaki A-320-on repül, csak akkor repülhet B-737-en ha teljesítette a B-737 “type rating”-et és le is vizsgázott belőle.